close
تبلیغات در اینترنت
ریاب

تبلیغات


    قال على عليه ‏السلام : زَكاةُ العِلمِ بَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ وَإجهادُ النَّفسِ فِى العَمَلِ بِهِ؛ زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آنند و كوشش در عمل به آن است.

درباره ما

    روستای تاریخی ریاب
    در دل ایران زمین از خاک، آبادی بیاب * تا که در این بر نباشد هیچ آبادی خراب// دست های پینه دارت را به دستانم بده * تا بسازیم از گل و گلزار دشتی چون "ریاب"

تبلیغات

    Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز

تبلیغات

    آموزش کاراته (شوتوکان، کیوکوشین، شکستن اجسام سخت، دفاع شخصی) زیر نظر هیئت کاراته شهرستان گناباد و پایگاه شهید هاشمی نژاد ریاب، روزهای فرد ساعت 16 - 18، تلفن تماس: 09359276640

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 65
    کل نظرات کل نظرات : 14
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 21

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 147
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 12
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
    آي پي امروز آي پي امروز : 9
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 8
    بازدید هفته بازدید هفته : 186
    بازدید ماه بازدید ماه : 416
    بازدید سال بازدید سال : 3,145
    بازدید کلی بازدید کلی : 35,877

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 54.221.75.115
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : جمعه 25 آبان 1397

تبلیغات

امام علی (ع): فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگ‏تر مى‏شود مگر ظرف دانش كه با تحصيل علوم، فضاى آن بازتر مى‏گردد.

آخرين ارسال هاي تالار گفتمان

شاخه ای رو به آسمان

مهاجرت به مشهد :

  استعداد و علاقه ایشان به علوم دینی بحدی بود که در سال 1340 به مشهد عزیمت کرد تا ادامه تحصیلات علوم حوزوی را از محضر علما حوزه علمیه مشهد فراگیرند . ایشان در مشهد بمدت سه سال مقدمات علوم حوزوی را فرا   می گیرند. 

مهاجرت به عراق :

 در آن زمان نجف پذیرای هزاران عاشق علوم حوزوی بود که با کمترین درآمد  در حجره های مدارس علوم دینی و به دور از لذایذ دنیوی روزگار طلبگی را سپری می نمودند. درسال 1343 مرحوم حکمت (ره) ،به حوزه علمیه نجف اشرف هجرت نمود.1


1-   یک سال بعد برادرکوچکتر ایشان آقای دکتر علی حکمت  نيز به نجف هجرت مي كنند.

 

مرحوم حکمت در محضر علمای اعلام و مراجع عظام در دروس مختلف خارج فقه و اصول ، فلسفه و عرفان و خصوصا فقه و اصول امام(ره) شرکت نمود .تقریرات و دست نوشته های ایشان در محضر امام به ایران منتقل شد و بعدها ، "تقریرات حج امام"،  با ویرایش ایشان توسط موسسه تنظیم نشر آثارامام بچاپ رسید.

    مرحوم حکمت با اندک شهریه ایی که دریافت میکردند اقدام به تهیه معاش ساده  نموده و بقیه را به بزرگترین علاقه مندی خود ، خرید کتاب اختصاص    می دادند . مجموعه ای ازبرخی کتب نفیس که بعضا از دست فروش های  نجف خریداری نمودند بعدها به ایران آورده شد. عشق به جمع آوری کتب ارزشمند تا آخر عمر با ایشان همراه بود . اکنون آنها در قالب مجموعه هزاران کتاب ارزشمند در زمینه های مختلف حدیث ، فقه و اصول ، عرفان و فلسفه ، تاریخ وادبیات تقديم نماينده حضرت آیت الله سیستانی در قم گرديد تا جهت تجهیز      کتابخانه های در دست احداث ایشان در قم و نجف و کربلای معلي و استفاده طلاب و محققان واساتيد حوزه و دانشگاه اختصاص يابد .

مبارزه بر علیه رژیم شاه:

  مرحوم حکمت به اتفاق برادرشان حاج علی آقا علاوه بر تحصیل ، مبارزه بر علیه رژیم شاهنشاهی را درکنار دیگر مبارزین به رهبری امام خمینی (ره) از نجف آغاز نمودند و همزمان با مطالعات حوزوی بدنبال جمع آوری نوارهای سخنرانی امام خمینی و اطلاعیه های ایشان بودند تا به هر نحو ممکن به ایران رسانیده شود.حتی اگر به قیمت دستگیري وزندان تمام شود. آخرین نوارها را در ظرف روغن 17 کیلویی جاسازي وپس از لحیم نمودن درب آن وارد ایران     می نماید. نوارها پس از توزیع در ایران، ضربه سختی بررژیم وارد کرد.

    مرحوم حکمت در سال 1348 از عراق به عربستان جهت حج تمتع مشرف       می شوند .در این سال امام خمینی پیام تاریخی به چندین زبان دراعتراض به تاج گذاری و جشن های 2500 ساله منتشر میکنند که توسط عده ای از یاران نزدیک منجمله مرحوم حکمت و برادر ايشان حاج علی آقا و حاج آقا ناصری(امام جمعه فعلی یزد) درسطح وسیع در میان حجاج عربستان توزیع گردید که حاج آقا ناصری دستگیر شده و مدت 3 سال درعربستان زندانی بودند. 

برگشت به ایران :

    مرحوم حکمت در سال 1350 پس از هشت سال اقامت درنجف و اتمام دروس خارج فقه و اصول وفلسفه و گرفتن اجازات امور حسبیه از مرحوم حضرت آیت الله العظمی شاهرودی و حضرت امام (ره) وشناخته شدن بعنوان طلبه ای دانشمند و پرکار ، درسن 27سالگی به ایران بازمي گردند. 1

    آرزوی ایشان درآن سالها خدمت به مردم ومبارزه برعلیه رژیم ستمشاهی با تکیه بر تجربیات مبارزاتی و معلومات حوزوی بوده است . مرحوم حکمت در شهر مقدس قم اقامت گزید و بر استفاده از محضر علمای اعلام و ایراد سخنرانیهای آتشین در شهرهای مختلف ایران مداومت نمود بحدی که چند دفعه تحت پیگرد قرار گرفته و ممنوع الخروج و ممنوع السخنرانی شدند. هنوز سخنرانیهای ایشان در کرمان و بیلقان کرج ،رفسنجان ، یزد، کاشان و روستای طاهرآباد از یادها نرفته است .

 1-     ایشان در نجف  کتابهای مقدماتی ادبیات عرب ، منطق و اصول فقه را در حوزه تدریس می نمودند.

 

ازدواج :

    مرحوم حکمت در سال 1353 و در سن 30 سالگی با صبیه مرحوم حاج میرزا داوود عطارباشی از بازاریان بنام و دیندار گناباد ازدواج نمودند . مرحوم عطارباشی با اعتقاد قلبی به شایستگی های این طلبه جوان که آوازه دیانت و مبارزه او در منطقه پیچیده بود، با این ازدواج موافقت می نمایند و پس از آن نیز در تمام طول زندگانی پربرکت خود در کنار داماد خود می ایستد و مرحوم حکمت را در مسائل و مشکلات مختلف یاری می رساند.  

انقلاب اسلامی ایران سال 1357 :

  درهنگام پیروزی انقلاب مرحوم حکمت در قم اقامت داشتند. ایشان عصر روز 12 بهمن 57 با مشقت فراوان به تهران و بهشت زهرا آمده تا از نزدیک شاهد سخنرانی تاریخی امام وبه ثمر نشستن خون هزاران ایرانی مبارز باشند.

  پس از پیروزی انقلاب ایشان ضمن اینکه در قم سکونت داشتند مکررا به گناباد سفر کرده و سعی در رفع مشکلات شهر داشتند. اعتماد مقامات کشوری به مرحوم حکمت بدلیل سابقه مبارزاتی و علمی و تلاش بی وقفه جهت آبادانی منطقه، باعث شده بود تا ایشان گامهای اساسی دراولین سالهای پس از انقلاب بردارد.

اولین انتخابات شوراها :

  در زمان نخست وزیری مرحوم بازرگان در اولین انتخابات شورای شهر، مرحوم حکمت کاندیدا نبودند و درقم سکونت داشتند . اما اعتماد اقشار مختلف مردم به ایشان و دفاع از ارزشهای انقلاب و آبادانی شهر ، باعث گردید مرحوم حکمت با 3035 رای از 3835 رای  بعنوان عضو و سپس رئیس اولین شورای اسلامی شهر گناباد در مورخ1358/7/25 برگزیده مي شود.

 

امامت جمعه در گناباد:

   پیشنهاداتی نظیر ریاست حوزه علمیه اصفهان  و قضاوت عالیه در دستگاه قضا نتوانست مرحوم حکمت را ازخدمت به مردم زادگاه خود بازدارد.  در تاریخ 1361/12/25 ایشان با حکم رهبرانقلاب به امامت جمعه گناباد منصوب می شود. همچنين درجریان راه اندازی کمیته امداد امام خمینی گناباد بعنوان مسئول و درجریان تاسیس جهاد سازندگی بعنوان عضوشورای تاسیس و نیز بعنوان مسئول دفتر نمایندگی امام درسپاه پاسداران گناباد و قاین نقش فعال داشتند.

     با شروع جنگ تحمیلی وظیفه سنگین حفظ وحدت آحاد ملت و کمک مالی و انسانی به جبهه ها اولین وظیفه هر مدیر و مسئولی در آن زمان بشمار می رفت. مرحوم حکمت باهدف تقویت زیر ساختهای علمی وکاربردی شهر ، پیشنهادات و جلسات و رایزنی با مسئولین پایتخت بمنظور اخذ مجوزهای مختلف را دنبال می نمودند و دراین راه از هیچ کوششی بمنظور خدمت به مردم منطقه فروگزار نمی کردند. وقتی صحبت از رفتن یکی از پزشکان خارجی مقیم گناباد به میان می آید، با پرداخت مقرری مرتب به ایشان ، دلگرمی برای ماندن و مداوای مردم رنج کشیده را بوجود می آورد .

    از جمله فعالیتهای مرحوم حکمت دراین زمان پیگیری جهت احداث دانشکده پزشکی گناباد با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و رایزنی با اساتید و مسئولان وزارت بهداشت و انتخاب شورای تاسیس دانشکده  در سالهای 63 و 64 و بمنظور تاسیس مکانی جهت تربیت پزشکان توانا در منطقه می باشد.

    همچنین پیگیری جهت احداث دانشگاه آزاد اسلامی گناباد توسط مرحوم حكمت و با رايزني با استاتيد بنام دانشگاهی و مسئولان دولتی در تهران و مشهد وجلب توجه مديران ارشد دولتی به ظرفيت بالقوه و نياز و علاقه اي كه جوانان اين خطه به تحصيل و تدريس دارند دنبال گردید.

  دانشگاه آزاد اسلامی بعنوان مهمترین مرکز تحصیلات تکمیلی ودانشگاهی در منطقه در سال 1364  در مکانی که با تلاش بی وقفه ایشان مهیا شده بود شروع بکار نمود و ایشان بدیل اشراف به نیازمندیهای این نهاد نوپا و تسلط بر روشهای رفع آنها ، بعنوان اولین سرپرست دانشگاه انتخاب می شود. بعد از این نیز در سال 1366 و بمدت 4 سال مجددا با حکم آقای دکتر جاسبی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد را برعهده داشتند.

   در ادامه باید از پیگیری هاي ايشان جهت احداث مصلی نماز جمعه گناباد ياد كرد. تهیه زمین ، نوشتن اساسنامه مصلی، تلاش جهت جمع آوری کمکهای مردمی و مقامات دولتی به مصلي، مدیریت هزینه های مصلی، از جمله مهمترین اقدامات ایشان درراستای احداث مصلی شهر بوده است. احداث این مسجد تنها عاملی بود که قصد مهاجرت دائم ایشان از گناباد را دو سال به عقب انداخت.

فعالیتهای شخصی و مورد علاقه :

  مرحوم حکمت کشاورز زاده ای که کارهای اجرایی او را متناوبا از مسیر کشاورزی و دامداری دور می کرد، هیچ وقت نتوانست به یکباره به میراث آبا و اجدادی خود پشت کند . در طول مدت عمر بابرکت خود همواره از زمین و طبیعت الهام می گرفت و در مزرعه وزمین دوشادوش کشاورزان نان بازوی خود را از خداوند مزد می گرفت . ایشان بجای اینکه به پینه های روی پیشانی خود مغرور شود به پینه های کف دست خود افتخار می نمود و همواره به فرزندان و ملازمان خود درس آزادگی و استقلال را  می آموخت.

دیگر موضوعی که شعف در چهره مرد خدا می آورد ،گام برداشتن خود و فرزندان درمسیر  تحصیلات آکادمیک و به روز دانشگاهی و حوزوی بود. دراین راستا برای مرحوم حکمت فرصتی پدید آمد تا به عنوان عضو هیئت موسس موسسه آموزش عالی سجاد مشهد از طرف اساتید بنام و برجسته علمی درسال 71 دعوت بکار شوند و ازجانب وزیر علوم وقت به دانشگاه معرفی گردند . این همکاری تا زمان فوت ایشان که دیگر موسسه تبدیل به دانشکده فنی مهندسی سجاد شده بود ادامه یافت. بدون شک تجربه ای ارزنده و خدمتی شایان که بعد از حیات خاکی نیز برکات آن امتداد می یابد، انجام گرفته بود. مرحوم حکمت دارای قلم گیرا و رایحه طبع شاعری بودندکه منجر به تالیف کتب و مقالات متعدد و تحقیقات ارزشمند گردید.1

 

- تالیف کتاب" اعیاد اسلامی "  چاپخانه گلبهار یزد  1353  

کتاب " منشور نهضت حسینی " آماده چاپ  

چاپ تقریرات و دست نوشته های مرحوم حکمت از دروس حج امام ( درنجف ) توسط موسسه تنظیم نشر آثارامام خمینی  1373

ترجمه و شرح و تالیف خطبه رمضانیه رسول اکرم(ص)  آماده چاپ   1373

کتاب " ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن "  آماده چاپ   1385

مقاله "تحول اخلاقی و بازسازی معنوی" درفصلنامه سلامت سازمان دامپزشکی کشور

مقاله "جامعیت انسان" درفصلنامه سلامت ارگان سازمان دامپزشکی کشور 1377

مجموعه " چهل حدیث " منتشرشده در سایت موسسه سرم سازی رازی بمناسبتهای تقویمی 1384-1389

 

استعفا از امامت جمعه :

  هشت سال ونیم امامت جمعه در شرایط بحرانی جنگ تحمیلی و درمنطقه ای که به لحاظ جغرافیایی محروم بوده و توجه همه جانبه ای را بخود می طلبید، فرصتی برای مرحوم حکمت بود که برای ارتقا سطح آگاهی ، رفاه و سلامت جامعه گنابادیها شبانه روز در تلاش باشد .  در اینجا باید از صعه صدر و روحیه گذشت ایشان دربرخورد با برخی ها که با شعار دین ، عوام فریبی می نمودند یاد کنم . 

چندین کلنگ زده شده و کارهای نیمه تمام از جمله دانشکده پزشکی ، مصلی نماز جمعه ، دانشگاه آزاد و مواردی از این دست ایشان را به ماندن در گناباد پس از سالهای 65 که تصمیم به رها کردن منصب نماز جمعه داشتند وامی داشت.

 در سال 1370  که جنگ تحمیلی چند سالی تمام شده بود و امام امت رخ در نقاب خاک کشیده ، وفرزندان مرحوم حکمت نیاز به محیطی آرامتر جهت ادامه تحصیل دارند ، مرحوم حکمت استعفای خود را برای چندمین بار  به رهبر انقلاب تقدیم نمود . نهایتا در مورخ1370/7/24  طی نامه ای از طرف دبیرخانه ائمه جمعه استعفای ایشان پذیرفته میشود. استعفایی که برخی از دوستان ایشان نتوانستند حتی با نوشتن طومار درخصوص ابقاء ایشان، موفقیتی در پس گرفتن آن حاصل کنند.1

حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد باصری واعظ بهمراه جمع کثیری از مردم گناباد طی مکتوبه ای به دبیرخانه ائمه جمعه خواستار ابقای مرحوم حکمت می شوند که جواب مکتوب بشماره 21370/10 با مضمون اینکه ایشان خود بارها موضوع استعفا را مطرح نموده اند ارسال می گردد.

اقامت در قم  و آغاز دور جدید خدمت:

 مرحوم حكمت با اقامت مجدد درقم در منزلی  که در سالهای 1350 با مشقت زیاد آنرا ساخته بود، بار دیگر به فضای درس و حوزه و یادآوری سالهای طلبگی نجف برگشتند. ایشان همکاری خود را با دبیرخانه ائمه جمعه ادامه داده و پیشنهاداتی نظیر امامت جمعه شهرهای دیگر یا قضاوت و مسئولیت درحوزه های علمیه را نپذیرفتند.

  در این سالها ایشان فرصت را مغتنم شمرده تا مجددا از سرچشمه  درس علما و فقهای اعلام حوزه که سالها از آن فاصله گرفته بود سیراب  شود . همچنین مرحوم حکمت در سال  1372  بعنوان مدیر مرکز تحقیقات بعثه مقام معظم رهبری درحج از طرف حاج آقا قاضی عسگر منصوب شده و در مدت فعالیت خود  تالیف کتاب ادعیه حجاج بعلاوه تحقیقات بنیادی در زمینه حج را پی ریزی نمودند. همچنین بعنوان محقق آگاه در زمینه تالیف آثار حضرت امام از طرف موسسه تنظیم و نشر آثار امام دعوت به همکاری شدند که  ثمره این همکاری ، بازنگری جلد دوم و چهارم تقریر بیع حضرت امام و نیز تحقیق واستخراج آیات و روایات و اقوال رساله الاستصحاب حضرت امام بوده است .

    درسال 1374 به دلیل نیاز مبرم به سامان دادن وضعیت ذبح شرعی و صید و واردات فراورده های گوشتی و دامی به کشور و انطباق کامل با احکام شریعت اسلامی ،  بعنوان نماینده ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور دعوت بکار شدند و مدت 10 سال در این سمت به جامعه سلامت و دامپزشکی ایران خدمت نمودند . دراین مدت  با تدوین نظامنامه و قوانین ذبح شرعی گام موثر در      نظام مندکردن فعالیتهای داخلی وخارجی درخصوص تامین مایحتاج گوشتی برداشته شد. علاوه بر ایجاد نمایندگی در کلیه استانهای کشور جهت نظارت بر ذبح شرعی ، حضور ایشان در کشورهای اروپایی بلژیک ، هلند و فرانسه و نظارت برعملکرد منطبق با قوانین مصوب ، از جمله مهمترین ماموریتها با دستاورد ملی بشمار می رود .

     همچنین در 1378/5/24 ایشان توسط وزیر وقت جهاد آقای سعیدی کیا به سمت عضو اصلی هیئت تجدید نظررسیدگی به تخلفات اداری منصوب شدند.

    درسال 1384 که شرایط زندگی درشهرتهران برای مرحوم حکمت دیگر ممکن نبود با مهاجرت به کرج و استعفا از سازمان دامپزشکی كشور، در مسئولیت جدید بعنوان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه درموسسه سرم سازی رازی کرج شروع به خدمت نموده و تا لحظه وفات در این سمت باقی ماندند.

وفات :

  وقتی جراحان چشم ، در سال 1388 علی رغم سلامت ظاهری، اجازه بیهوشی کامل را ندادند، ناراحتی مزمن قلبی ايشان معلوم گرديد. هرچند مداوا آغاز شده بود ولی از وخامت آن اطلاعی نبود . درروزهای آلودگی هوای تهران و کرج ، در ساعت 14 مورخ 1389/9/19 مصادف با 4 محرم الحرام  سال 1432  و پس از صرف نهار درهنگام استراحت، سکته مغزی و قلبی نمودند، بطوریکه نیروهای اورژانس نیز نتوانستند جلوی تقدیر الهی را بگیرند و ایشان به جوار رحمت ايزدي پرواز نمودند.

    از آنجا كه مرحوم حکمت علاقه مند به دفن در قم بودند ، با داماد حضرت آیت الله سیستانی ، حضرت آیت الله شهرستانی تماس گرفته شد و بنا به دستور ایشان در مقبره خانوادگي شهرستانی در آرامگاه باغ بهشت قم (‌روبروي گلزار شهدا قم ) بخاك سپرده شدند . باشد روح پرفتوحش در كنار صالحين و ابرار در خلد برين سكني گزيند.              « خدايش بيامرزاد »

 

 

    نمونه ای از شعرهای مرحوم حکمت

   

 شرمنده شدم ، زشرم آکنده شدم           آقا بدمی به ناگهان بنده شدم

  برقی ز جمال دوست ، تابید به من            تاریک بدم زجاج تابنده شدم

 

دلم هوای تو کرده چرا نمی آیی

بسی دعای تو کرده چرا نمی آیی

مرا به کلبه هجران مگر نمی بینی

به حال پرس غریبان چرا نمی آیی

به شام و صبح و سحر گفتم و همی گویم

که ای توصاحب دوران چرا نمی آیی

بیا که باغ دلم گل ستان برای تو شد

برای چیدن گل بن چرا  نمی آیی

بیا که جوی سرشک ام بدل به دریا شد

برای دیدن طوفان چرا نمی آیی

 

 

 


تاریخ ارسال پست: یکشنبه 30 شهريور 1393 ساعت: 12:16

بخش نظرات این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی